The Representation Of Handicrafts And Embroidery As A Means Of Communication

An Analysis of “Olga” by Fernando Morais

Authors

  • Silvane Inês Heck Universidade Feevale
  • Claudia Schemes Universidade Feevale

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.961

Keywords:

Handwork, Olga Benario Prestes, Representation, Identity, Embroidery

Abstract

This article, in theoretical and empirical nature, search to analyze the representations attributed to manual works in the literary work "Olga", by Fernando Morais. Therefore, it intends to investigate and interpret the narrative passages that exalt practices such as embroidery, crochet and knitting, in order to verify their inferences in the life of the protagonist and the other characters regarding these crafts. The objective is to understand the approximations between handcraft work and the concepts of memory, identity and imagination. As a result, we seek to break with the perception of monotony usually associated with these practices, consolidating them as resources with the potential to materially express the identity of women who make them, portraying and representing their memories of the past, their present experiences and their dreams and hopes for the future.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto 2009.

CHARTIER, Roger. O Mundo como Representação. Estudos avançados. v. 5. n. 11. São Paulo, Jan/Abril. 1991. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010

FAVARO, Cleci Eulália. Penélopes do Século XXI: a cultura popular revisitada. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.17, n.3, jul-set. 2010, 791-808 p. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/hcsm/v17n3/13.pdf>. Acesso em: 7 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702010000300013

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e História. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

MAFFESOLI, Michel. O imaginário é uma realidade. (Entrevista). Revista FAMECOS. Porto Alegre, nº 15, agosto 2001.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 2007.

MORAIS, Fernando. Olga. São Paulo, SP: Companhia de Letras, 2008.

POLLAK, Michael. Memória e identidade social. In: Estudos Históricos, Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992.

REIS, José Carlos. Da “história global” à “história em migalhas”: o que se ganha, o que se perde? In: GUAZELLI, César Augusto Barcellos et alii (org.) Questões de Teoria e Metodologia da História. Porto Alegre: Editora da Universidade, 2000.

RICOEUR, Paul. O entrecruzamento da História e da ficção. In: Tempo e narrativa. Tomo III. Campinas: Papirus, 1997.

SCHEMES, Claudia; DUARTE, Paulo Henrique Saul; MAGALHÃES, Magna Lima. Anseios e desejos: mulher madura e a moda como construção social. Prâksis. Novo Hamburgo, a.12, v.12, p.146-158, ago.2015.

SCHMIDT, Benito Bisso. A biografia histórica: o “retorno” do gênero e a noção de “contexto”. In: GUAZELLI, César Augusto Barcellos et alii (org.) Questões de Teoria e Metodologia da História. Porto Alegre: Editora da Universidade, 2000.

Published

2020-12-23

How to Cite

Heck, S. I. ., & Schemes, C. . (2020). The Representation Of Handicrafts And Embroidery As A Means Of Communication: An Analysis of “Olga” by Fernando Morais. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 17(2), 453–468. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.961